המלחמה הבאה על השבת: פתיחת מתנס"ים ובתי קפה בשבת

דוד לזר No Comments on המלחמה הבאה על השבת: פתיחת מתנס"ים ובתי קפה בשבת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הצעת חוק משותפת של 'יש עתיד ו'התנועה' כבר מסמנת את פתיחת מושב החורף בכנסת לסוער ביותר.

חברי הכנסת רות קלדרון מ'יש עתיד' ואלעזר שטרן מ'התנועה' כבר נערכים למושב החורף בכנסת. על פי הצעת החוק שביוזמתם, תהיה אפשרות חוקית לפתיחת מתנ"סים, הפעלת מוסדות תרבות ובילוי, בתי קפה בשבת, ע"י אישור של הרשות המקומית.

הצעת החוק מבוססת על עקרונות 'אמנת גביזון-מדן' מ-2003 ומקנה סמכויות רבות לרשויות המקומיות לפעול לטובת הציבור שאינו שומר שבת ובכללן הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ופתיחת מתנ"סים עירוניים בדומה לבתי הכנסת הפתוחים לטובת הציבור הדתי. כיום, מרבית המתנ"סים סגורים בשבת ולא מתקיימת בהם פעילות של תרבות ופנאי. בנוסף מתירה הצעת החוק הפעלת מוסדות תרבות ורוח הכוללים גם מסעדות ובתי קפה, שפעילותם תיקבע על ידי הרשות המקומית ולא על ידי שר הפנים.

חוק עבודה ומנוחה הנוכחי מציין כי העבודה בשבת בבתי המלאכה, מפעלי תעשייה ומסחר אסורה וכן אסור להעסיק בהם עובדים בשבת אלא בהיתר מיוחד של שר הכלכלה. החוק החדש קובע שני חידושים: האחד – הרשות המקומית תוכל לקבוע מתכונת מצומצמת לפתיחת מכולות ובתי מרקחת באישור שר הפנים, והשני – בכל הנוגע לבילוי תרבות ורוח, הכלל יחול באופן גורף כך שלא ניתן לפגוע בפעילות זאת. יצוין כי פתיחת מתנ"סים בשבת ופעילות פנאי היא עניין חריג שצפוי לחולל מחלוקת פוליטית קשה.

הצעת החוק מבחינה בין מוסדות ממלכתיים לבין מוסדות ציבוריים וקובעת כי מוסדות ציבוריים יהיו סגורים בשבת למעט מוסדות הקשורים לבריאות הציבור וביטחונו. לעומת זאת, מוסדות כמו תיאטרון, מוזיאונים, גנים לאומיים, גני חיות וכולי, יהיו פתוחים בשבת ותתווסף אופציה לתשלום עבור הפעילות לפני כניסת שבת לטובת שומרי המסורת.

ח"כ רות קלדרון אמרה כי "הוויכוח על השבת אינו ויכוח על מרכולים, זהו מאבק על הצביון היהודי של תל אביב, העיר העברית הראשונה ולמעשה על התרבות היהודית-ישראלית כולה. הרוב החילוני אמנם מאופק, אך לא יניח שיוציאו ממנו את הזכות לקיים חיים יהודיים חופשיים לפי דרכו".

עוד אמרה, "הגיע הזמן שהמדינה תתווה עקרונות התנהלות בשבת באופן שמאפשר לכל הקהילות בישראל לקיים את ערכי השבת בדרכן ותיתן לכך ביטוי ברור בחקיקה ראשית, החוק מבקש לראשונה ליצור מציאות אשר מכירה גם בזכויות של הציבור החילוני בשבת ומטרת החוק היא לאפשר קיום חיים משותפים בכבוד הדדי".

ח"כ אלעזר שטרן אמר כי "השבת היא מתנה שקיבל העם היהודי מהקדוש ברוך הוא. הניכור כלפי הערכים היהודיים מחד גיסא וההתעלמות מהגוונים השונים של החברה הישראלית מאידך גיסא גורמים לפער הולך וגדל בין הישראליות ליהדות. ההצעה שאותה מתכוונים להגיש מחזקת את ייחודה של השבת בציבוריות הישראלית תוך התמודדות אמיתית עם הרצון לשמור על אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ושמירה על אופייה הדמוקרטי של המדינה".



0 תגובות